Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Rens

14 Juli 2005 | China, Shanghai

Zoals jullie al uit het eerdere verhaal hebben begrepen zijn Kees en ik in Shanghai.

We kwamen dinsdagochtend vroeg aan en hadden eigenlijk al zeer spoedig een verblijfplaats gevonden. Deze plek stond boven aan in de lonely planet en was inderdaad prima! Het was een pensionnetje naast de muziek academie van Shanghai, die normaal onderdak bied aan internationale muziek studenten, maar omdat dat zomers rustig is verhuren ze het aan toeristen en andere geinteresseerden.

Wij hadden dus ook gehoopt op een gezellige boel daar, maar buitenlanders zijn moeilijk te vinden in China. De meeste reizigers zijn Chinezen zelf die in eigen land op vakantie zijn. Her en der vind je in Shanghai een keer een fransman of een brit en daarmee is het meestal wel gedaan. Ik vind het wel fijn, je waant jezelf in een totaal andere wereld.

Maargoed, ietwat vermoeit van de treinreis waarbij je wel slaapt, maar toch ook nooit echt uit rust, vertrokken Kees en ik de stad in. Vlak bij ons pensionnetje kwamen we op een gigantische marktplaats vol met kleine kraampjes en bezaaid met kooplui. Wij blanken werden van alle kanten beschreeuwd en aan ons getrokken omdat zij natuurlijk dondersgoed weten dat wij veeeel geld hebben.

We werden doodgegooid met oakley's, ralph lauren, ray ban's, prada schoenen, lacoste polo's en de hele ramtam.. Kees en ik hebben een paar uutjes rondgestruind en voornamelijk het noodzakelijke gekocht.. Onderbroeken. Jezus wat goedkoop. We hebben er zeven voor 100 Yuan = 10 euro gekocht. Daar kan de Hema nog een puntje aan zuigen.

s Avonds zijn we na wat te hebben gerust in ons appartement, ergens in een klein tentje een hapje gaan eten. Erg grappig. Heel de familie komt de keuken uit om te kijken naar de westerlingen. Ze voelen zich erg vereerd dat je komt eten en willen dat je het goed naar je zin hebt. Ze verstaan geen woord engels maar hebben met vleugel en 'tok-tok' geluiden duidelijk kunnen maken kip te willen eten. Het eten was verder prima.

Na het eten moest ik even naar het toilet. Daar werd ik minder vrolijk van. Toiletpotten bestaan hier dus alleen in chique hotels. In China zijn er dus gewoon gaten in de grond en blijft de stront gewoon drijven. Bij deze mensen was dit toilet tevens een douche. De persoon in kwestie diende dus tijdens het douchen met de benen gespreid boven het gat in de grond te gaan staan en zich boven de uitwerpselen van de familie te verfissen. Bah.

De volgende dag zijn we Shanghai in gegaan. We zijn Huaihai Road helemaal afgelopen en passeerden de French Concession. Huaihai Road is voor een groot gedeelte in franse stijl gebouwd en vormt de voornaamste winkelstraat van Shanghai. Overal pronken grote gebouwen met enorme reclamezuilen met vooral gelukkige blanken erop! De westerse schoonheidsmoraal is hier ook haute couture.

Na de winkelstraat een deel te hebben afgelopen pakten we de metro naar People's square. Een groots park midden in hartje shanghai. Daar vind je in de natuur met veel waterpartijtjes rust en zie je tussen de bomen door de hoge gebouwen uitsteken.

Vandaar zijn we Nanjing Lu afgelopen naar de boulevard van Shanghai. Daar pronkt aan de overzijde van het water het nieuwe, moderne stadshart. De Oriental Pearl Tower en ander hoge gebouwen vormen daar de skyline van Shanghai. Aan onze rugzijde was 'the bund' zichtbaar. Oude koliale gebouwen en gebouwen uit de jaren zestig gebouwd door opium en thee handelaren.

Eind van de middag zijn we nog even cultureel wezen doen en hebben we een bezoek gebracht aan het Shanghai Art Musuem. Een schitternd oude gebouw wat ooit door europeanen was gebouwd, hing vol met de beste kunst die China rijk was. Echter was het een beetje tereurstellend dat er geen gidsen bij waren of onderteksten bij de kunst. Zo is het schilderij slechts een afbeelding en blijft er bij mij een behoefte bestaan naar een verhaal of een tijdperk waaruit het stamt.

's Avonds zijn we terug gegaan naar de Boulevard om foto's van het de Shanghai by night te nemen. Het was werkelijk 1 grote lichtshow en hebben genoten van de fantastische skyline. Op het moment dat we foto's wilde gaan nemen werd de stekker eruit getrokken en was de verlichting klaar... Jammer.

S nachts is het laat geworden in het uitgaansleven van Shanghai dat op locatie leeft.

Eind van de middag vertrekken we met de trein naar Guilin. Ten zuiden van China. We hebben een treinreis van 27 uur voor de boeg. Fijn...

Rens.

• 14 Juli 2005 - 10:07

Rara:

Heb je je NS kortingskaart bij je???