Van Yunnan naar hogere sferen - Reisverslag uit Lhasa, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu Van Yunnan naar hogere sferen - Reisverslag uit Lhasa, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu

Van Yunnan naar hogere sferen

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Rens

30 Juli 2005 | China, Lhasa

Het is inmiddels een tijdje geleden, maar och wat hebben we weer een mooie tijd achter de rug. We zitten inmiddels op het dak van de wereld, ofwel Lhasa, het kloppend hart van Tibet.

Het laatste bericht dat ik achterliet waren we nog in Kunming. We zijn na Kunming richting Dali vertrokken. Een waar backpackers mekka. We verbleven daar in een ontzettend leuk jeugd hostel en hebben iedere avond tot in de nacht met jongens en meisjes van over heel de wereld doorgebracht.

De volgende ochtend stonden (meestal) weer vroeg op om mooie excursies te maken. Zo zijn we de eerste dag met een kabelbaan de berg opgegaan. Dali ligt aan de voet van deze verg en je kunt je voorstellen dat je van boven af de berg een fantastisch uitzicht hebt op de stad en het meer waar het stadje aan ligt. Na een aantal uur op de berg te hebben rondgestruind en wat tempels te hebben bezocht zijn we te paard naar beneden gegaan. Echt fantastisch! Het was soms echt ontzettend steil en doordat het had geregent waren de paden glad waardoor het paard vaak uitgleed. Uiteraard was ik weer opgescheept met een ontzettend eigenwijs paard dat ten allen tijde probeerde een alterbatieve route te nemen. Na een tijdje had ik hem een beetje onder controle en konden er nog wel wat drafjes van af...

De dagen erna zijn we met een boot het meer over geweest en hebben we wat eilandjes bezocht. Wederom waren we met onze blonde haren en bleke huid de attracties op de boot en hebben we 20 minuten staan poseren met allerlei chinezen.

Verder hebben we nog de legendarische ... tempel bezocht. Omstreden om zijn honderden jaren oude pegoda's en hebben die natuurlijk eventjes op de foto vastgelegd.

Ook hebben we nog Kung Fu lessen gehad. Echt van een heel klein kereltje. Na een tijdje bleek wel dat Kees en ik niet in de wieg gelegd waren voor deze (uiterst lenige) vechtsport en hebben we hem maar voor een street-fight uitgenodigd. Ik heb hem zelden geraakt maar heb de blauwe plekken nog op mijn benen en op mijn armen...

Na ongeveer vijf dagen in Dali te zijn gebleven zijn we door gegaan naar het noorden. Na een busritje van 6 uur kwamen we in Lijiang. Een schitterende stad met een oud traditionele kern. Ontzettend mooie, sfeervolle straatjes vol met koopmannetjes die hun spulletjes proberen te slijten. Ik baalde als een stekker.. Ik kon namelijk voor 25 euro een vacht van een tijger meenemen, maar denk dan dat bij mijn terugkomst op Schiphol toch een paar problemen krijg..

In Lijiang hebben we een tandem gehuurt en zijn de stad uitgefietst. We gingen op weg richting Baisha een stad niet ver weg, wat de bron van de eeuwen oude Naxi cultuur vormde. Echt heel bijzonder bleek het stadje niet, echter hebben we wel een bekendheid ontmoet. Niemand minder dan dr. Ho. Een wereldbekende dokter die aan de hand van kruidenmengsels wereldwijd mensen van allerlei kwalen doet genezen. We werden bij hem thuis uitgenidigd en we kregen onder het genot van 'zijn' bakje thee allerlei Nederlandse krantenknipsels met verhalen over hemzelf. In de lonely planet stond er ook een stukje over de man in kwestie geschreven. Grappig was dat John Cleese hem ook had ontmoet.. Deze citeerde 'Nice bloke, crapy tea'. Het klopte tot en met.

Na Lijiang zijn we naar Zhongdian vertrokken. Via deze stad zijn we naar Lhasa gevlogen.

Van het vliegveld naar de stad Lhasa was een zit van anderhalf uur, maar werd een genot voor het oog. In anderhalf uur werd duidelijk een betoverend en magisch, ongerept stuk land te hebben ontdekt wat ons doet snakken naar meer.

We hebben vandaag wat door de stad gestruind en hebben ons hart verloren aan het ' Potala Palace'. Wat een schitterend, imposant gebouw.

Maandag vertrekken we hier vanuit Lasha met een 4x4 wheeldrive Tibet in voor 7 dagen tempels, meren, bergen en allerlei mooie avonturen. Wij zij klaar voor Tibet.

Zai-shen,

Rens.

• 30 Juli 2005 - 12:21

Thuisfront.:

Ik wil ook. Fantastisch wat jullie zien en doen. Was wel blij weer wat te horen.Hier alles goed.

• 30 Juli 2005 - 16:40

Thuisfront:

Enig idee wwar de sleutels van pappa's fiets liggen???Liefs.

• 01 Augustus 2005 - 13:32

Marthy:

Wow Rens, wat maak jij een spectaculaire reis! Ik geniet van je verhalen en foto's. Je hebt nu zo'n beetje alle middelen van vervoer gebruikt, alleen de ezel en de helicopter ontbreekt nog. Nog veel plezier samen!

• 05 Augustus 2005 - 17:12

A Untie Marja:

Jaap heeft nog niets aan het terras gedaan. Er waren weer geen spijkers! Maar er was gelukkig een nieuw lijstje, dus er is weer wat geklust. Gaan volgende keer vrolijk verder. Hoe is het daar op het dak van de wereld? Als het lukt, neem eens wat Chinese thee mee.