Summer Palace & Great Wall - Reisverslag uit Peking, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu Summer Palace & Great Wall - Reisverslag uit Peking, China van Rens Saat - WaarBenJij.nu

Summer Palace & Great Wall

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Rens

09 Juli 2005 | China, Peking

Wat is het cool hier in China! Ik begin steeds meer het vakantie gevoel over me heen te krijgen en krijg met de keren dat ik verschillende dingen zie steeds meer en meer de behoefte nog meer te zien. We hebben vandaag en gisteren weer een hoop beleefd en gezien.

Gisteren zijn we naar het Summer palace geweest. Zoals ik in mijn vorige verhaal had gezegd is Peking groot! We hadden een vluchtige blik op de kaart geworpen en ons dan ook flink vergist in de afstand die het zou zijn. We hadden fietsen gehuurd en zijn in hoog tempo maarliefst 2 uur onderweg geweest door Beijing heen naar de plaats van bestemming. Kees en ik hebben ons goed aangepast aan de chinezen om ons heen en hebben goed ons steentje bij gedragen aan de verkeerschaos in Beijing...

Eenmaal aangekomen bij het het paleis wat in het chinees heel wat anders betekent dan een 'zomerpaleis', dat hebben ze te danken aan engelse toeristen die het maar zo noemen, zijn Kees en ik door een gids gestrikt gebruik te maken van zijn diensten. Achteraf een goede keuze, die kerel heeft ons twee en een half uur lang non stop de oren van ons hoofd gekletst over het paleis en de historie van China.

Zo vertelde hij ons over de keizers die royaal en machtig waren en leefden in gemeenschappen met honderden vrouwen en eunuch's. Laatstgenoemden zijn gecastreerden dienaren van de koning (!!). Hij wilde graag zeker van de zaak zijn dat zijn zaakje voor het nageslacht voor de Chinese troon zorgde...

Het paleis was gebouwd in de zogenaamde Ming stijl, gerelateerd aan een dynastie die destijds plaats vond. Je kent ze wel van die schitterende rode daken met overal draken, schilderingen en andere frutseltjes. Schitterend!

Na een hele middag te hebben rondgezeuld door het paleis en contreien zijn we uiteindelijk even bij gaan puffen in de keizerlijke tuin. Heerlijk rustig onder het genot van een schitterende vijver, luidkeels zingende mannen kwamen wij bij van onze 'zware middag'.

Op de fiets terug weer dezelfde hectiek en chaos als voorheen echter toch zeker een aanrader. Fietsend heb je alle rust en tijd dingen goed te bekijken en te stoppen wanneer je wilt. Je komt op plaatsen waar je anders nooit zou komen en integreert met de chinezen in het verkeer.

Doordat wij ons hadden ingeschreven voor een tour naar de Chinese muur werden we vanochtend vroeg door de gids uit ons bed gerammelt. De bus zat al op ons te wachten en als we mee wilden moesten meteen meekomen. Goed, Kees en ik uit de veren, dat wilde niet helemaal vlotten doordat Kees en ik gisterennacht nog op stap waren geweest... Het is uitgaan is goed en goedkoop(!).

Nou goed wij in die bus, wij verder slapen in de bus en na circa 2 uur rijden schrokken wij wakker van het kabaal voorin de bus. De chauffeur kafferde erop los en toen ik eens keek wat er aan de hand was zag ik dat we in de file stonden. Er was iets gebeurt en er zat geen beweging meer in de rij. De buschauffeur kreeg met zijn drukke gebaren en harde schreeuwen zowaar wat ruimte van zijn omstanders en besloot de auto maar te keren. We reden half over het asfalt en half door de berm terug met continu de hand op de claxon. Het leek een onbegonnen zaak en het werd 1 grote scheldpartij. Uiteindelijk kwamen we erdoor en gaf hij een flinke peut gas. Binnen een half uur kwamen we aan op de plek van vertrek: ergens in de middle of nowhere.

We moesten het pad maar aflopen en dan zouden we vanzelf de muur treffen. Zo gezegd zo gedaan en natuurlijk vonden we de muur. Dit is inderdaad een indrukwekkend bouwwerk. Al meer dan twee duizend jaar staat hij op zijn plaats en is kolossaal. Dit is echt een enorme klus geweest.

Voor zoverre het nog niet duidelijk was de bus duidelijk zouden we een hike over de muur gaan maken. We moesten maarliefst 10 km lopen! Heuvel op heuvel af over met name over bouwvallige stukken muur.

Het was ontzettend mooi. Adembenemend de rust van de natuur erom heen en het uitzicht op dit immense bouwwerk. We hadden zelf geen tijd meer gehad water in te kopen maar werden gelukkig in onze behoefte voorzien door 'mongolen' die om de honderd meter wate raan je probeerde te verkopen.

Aan het eind van de tocht kwamen we aan in een mooi klein Chinees dorpje en hebben we heerlijk gezwommen in een meer. We baderden wat en hadden een uitzicht op de muur hoog in de bergen. Fantastisch!

Rens.

P.S. er staan nu in de fotobox ook een paar foto-tjes. Zet misschien wat kracht bij de verhalen.

• 12 Juli 2005 - 11:50

Thuisfront:

Kaat en Jaccokonijn geplaatst voor medicijnen in Rotterdam.Rens.saat waar ben jij nu ??????.nl